Wady- jeżeli na rynku dany produkt się nie przyjmie ucierpi na tym cała marka rodzinna.
Strategia marki kombinowanej(łączonej)- stosowana głównie przez koncerny samochodowe i niektórych wytwórców sprzętu RTV i AGD. Strategia ta polega na łączeniu marki zbiorowej i indywidualnej np. Opel Astra, gdzie Opel – to marka zbiorowa a Astra- marka indywidualna pozwalająca indywidualizować produkt.
Zalety: promując jeden model promujemy markę.
Strategia poszerzenia marki związana jest ze strategią marki zbiorowej. Pod znaną marką wprowadzone są produkty z innej branży, np. firma Adidas wprowadziła kosmetyki.
Cykl życia produktu:
1. Faza wprowadzenia.
2. Faza wzrostu.
3. Faza dojrzałości.
4. Faza spadku.
Główne zadanie marketingu- poinformowanie nabywców o produkcie.
Faza 3- zysk i sprzedaż osiągają maksimum, konkurencja bardzo silna. Przedsiębiorstwo przedłuża tą fazę przez modyfikację np. produktu.
Głowne zadanie marketingu- utrzymanie udziału w rynku..
Faza spadku- spadek reklamy. faza kończy się wycofaniem produktu z rynku po najniższych kosztach.
1 Faza- produkty kupowane przez pionierów( akceptujących nowości).
2 Faza- naśladowcy- osoby trudniej akceptujące nowości, naśladują innych.
3 Faza- wczesna większość(osoby korzystające z promocji, modyfikacji produktu).
Póżna większość- decydowanie o zakupie gdy produkt schodzi z rynku.
4 Faza- Marudery, np. emeryci nie akceptujący nowości, ważna dla nich jest cena produktu.
NIETYPOWY CYKL ŻYCIA PRODUKTU
RECYKL- CYKL ŻYCIA PODWÓJNY:
Drugim nietypowym cyklem życia produktu jest cykl życia produktu modyfikowanego. Cykl produktu podlegającego modzie charakteryzuje się krótką fazą dojrzałości, połączona faza wprowadzenia i wzrostu, gwałtowny spadek.
Sezonowe dziwactwo:
Produkty o najkrótszym cyklu życia produktu, najkrócej znajdują się na rynku( np. koszulki z napisem:” Juwenalia”.
Charakteryzują się: szybką fazą wprowadzenia, gwałtowny wzrost i spadek. Najdłuższy cykl życia mają np. Produkty RTV, najkrótszy, np. chleb.
Na tym kończę rozważanie o opakowaniach i zapraszam na kolejne ciekawe treści. Cz. Kraśnianin.
Odpowiedz