loader image

Komercyjny szum

Komercyjny szum

Czyli coś na temat reklamy w praktyce. Dlaczego ludzie nie lubią reklam? Mój ojciec uważa je za propagandę. Ale bez reklamy świat byłby ubogi. Uważam, że należy szanować reklamę jako formę sztuki i wsparcia biznesu.

Jednak są różne typy reklamy. Niektóre lepsze, inne gorsze. Trzeba się znać na reklamie, aby uzyskać zadowalający efekt. Publikowanie wiele razy reklamy w gazecie może wpłynąć na wiarygodność przedsiębiorstwa. Ale to tylko przykład. Reklamę trzeba czuć i można się jej nauczyć.

Odpowiednio napisany slogan powinien być jak piosenka. Zwracać uwagę. Wpadać w ucho. Być tłem do czegoś. Uważam, że należy eksperymentować z formą reklamy. Jest z czego wybierać. Jeśli chcesz dowiedzieć się o reklamie więcej – zacznij podchodzić do tematu poważnie. Reklamuj swoją firmę z wyczuciem. Sprawdzaj poszczególne formy reklamy i łącz je. W ten sposób zwiększysz swoje szanse i dowiesz się o swoim biznesie czegoś więcej.

Wydałem na reklamę dużo pieniędzy, ale ciągle nie jestem w tym najlepszy w Polsce. Część reklam się zwróciła, część nie. Reklama to forma walki z konkurencją, ale trzeba ją robić z wyczuciem. Aby nie była nachalna, czy agresywna. Agresywne slogany powodują sprawy sądowe. Ludzie są wyczuleni na to co się do nich mówi.

W sztuce trzeba wiedzieć jak się reklamować. Typowa reklama jest nieskuteczna. Trzeba znaleźć się w gazecie albo pojawiać na ważnych wydarzeniach. Gdzie można poznać ciekawe osoby. Jeśli będziemy swoją sztukę reklamować jak mydło, czy inne przedmioty – daleko nie zajedziemy. Każda rzecz reklamuje się inaczej. Klient oczekuje czegoś innego. Trzeba to robić z wyczuciem. A wyczucie pojawia się po latach eksperymentów.

Jednak nie należy się poddawać. Próbujmy sprawdzonych rzeczy. Jeśli mamy pieniądze na reklamę – wydawajmy je mądrze. A jeśli nie chcemy się w temat zagłębiać – zatrudnijmy do tego profesjonalistę. Trzeba badać efekty reklamy, aby wyciągać wnioski. Sprawdzone rozwiązania mogą nam pomóc. Trzeba budować PR wokół firmy. Nie tylko nachalna reklama, ale też wspierające formy zwracające uwagę.

Każda firma jest reklamowana inaczej. Należy badać skuteczność reklamy poprzez różne aplikacje. Na przykład Google Analytics, czy Brand 24. Są narzędzia, trzeba tylko trochę poszukać w Internecie. Wszystkiego można się nauczyć. Są książki i podcasty na temat reklamy, gdzie omawia się szczegółowo udane kampanie reklamowe. Bo reklama nie jest jednorazowa. Nasze komunikaty wysyłamy co jakiś czas. Budujemy w ten sposób markę. Łatwo można wszystko zepsuć. Trzeba uważać jak traktujemy naszych klientów i jakich sposobów używamy do prezentowania oferty. Jest wiele przykładów nieudanych kampanii oraz tych szczególnie dobrze odbieranych. Uczmy się na błędach innych ludzi. Są blogi na ten temat.

W skrócie warto powiedzieć, że reklama to sztuka. Trzeba podchodzić do niej z uwagą. Zrobione na szybko kampanie mogą odnieść zły skutek. Należy szanować czas naszych klientów. Reklamy chamskie albo nudne nie przejdą do historii jako udane metody pozyskania klienta. Dobrze przemyślana reklama powinna opierać się na znajomości rynku i klienta. Dopasować się do aktualnej sytuacji politycznej, czy wydarzeń w kraju. Czasami zabawna reklama lub powiązana z czymś odniesie lepszy skutek, niż nudny slogan. Ale trzeba mieć do tego wyczucie. Reklama jest wymagająca.

Testowanie sloganów, czy wzorów graficznych powinno być standardem. Każda kampania powinna mieć swój opis i należy szanować swoje pieniądze. Jeśli się na czymś nie znamy – możemy kogoś zatrudnić lub poradzić się. Lepiej zrobić coś dobrze, niż odnieść odwrotny skutek.

Mamy z czego wybierać. Jest mnóstwo form reklamy. Czasami skuteczna jest reklama wbudowana w tło – przestrzeń publiczną. Innym razem to sprawdzony slogan prezentujący konkretne zalety oferty. Ale reklama nie powinna być byle jaka. Trzeba to przemyśleć. Jeden przekaz, bez kombinowania. Nie możesz co chwilę mieć innego logo. Stwórz spójny wizerunek swojej firmy. Nie rezygnuj ze sprawdzonych technik.

Jasny komunikat przebija się przez szum medialny. Dobrze przeprowadzona kampania PR zdziała więcej, niż nachalna reklama. Ale w każdej branży jest trochę inaczej. Dopasuj medium do podmiotu. Prowadzenie social media może często zmienić zupełnie Twoją pozycję na rynku. Jeśli będziesz szanować swojego odbiorcę – osiągniesz sukces. Ta reklama jest praktycznie darmowa. No może pomijając abonament Canva, aby tworzyć eleganckie treści dopasowane do marki. Trzeba dopasować komunikat do Twojej głównej grupy docelowej. Stworzyć tzw. personę – czyli wzorcowego klienta i dla niego tworzyć treści oraz reklamy. Koncentracja na jednej grupie odniesie lepszy skutek, niż kampania ogólna, trafiająca do nikogo. Określ cel, budżet i zrób to z wyobraźnią. Każda kampania jest inna i musisz ją nadzorować. Zbieraj informacje o swoich klientach. Oczywiście pamiętaj o RODO. Ale jeśli klient chce otrzymać mailing to zrób to z głową. Daj mu coś w zamian. Nie traktuj klienta jak głupca. On chce się rozwijać, chce poznać Twoją markę. Daj mu na to szansę. Nie każdy klient jest trudny. Ja czasami poprzez reklamę realizuję swoje cele. Bez reklamy świat byłby uboższy.

Nie przesadzaj z ilością kampanii. Niech to będzie coś zrozumiałego i konkretnego. Żeby klient rozumiał przekaz. Można zrobić to na wiele sposobów. Pilnuj swoich budżetów. Analizuj efekty. Próbuj nowych form reklam. Eksperymentuj ze swoją personą. Niech Twoja reklama będzie piękna. Bo reklama to sztuka. Niech zostanie zauważona. Podejdź profesjonalnie – dopasuj reklamę do swojego przekazu. Nie kłam, ani nie manipuluj, bo to nigdy się nie sprawdza. Reklama powinna być prawdziwa i ciekawa dla klienta. Taka reklama jest jak soft marketing.

Testuj egzotyczne formy reklamy. Na przykład reklamę outdoor. Czy nowoczesne formy przekazu. Nie blokuj się i nie fiksuj na jednym przekazie. Ale jak pisałem – nie przesadzaj z tym! Trzeba mieć do wszystkiego wyczucie. Zrobić coś dobrze, jeśli chce się mieć efekty.

Pisałem już na temat typów reklamy. Tutaj chcę sprawić żebyś reklamę rozumiał lepiej. Bo można się jej nauczyć. Tworzenie kampanii jest wymagające i trzeba ruszyć głową. Ale dobrze przemyślany przekaz zostanie zapamiętany na długo. Musisz znać dobrze rynek i swojego klienta. Żeby nie pisać bajek, czy rzeczy niedopasowanych do rzeczywistości.

Bez reklamy nie zdobędziesz klienta. Zrozum, że czasami trzeba wydać na to pieniądze. Bo jak do niego dotrzesz? Poprzez telemarketing, chodzenie po domach? Myślisz, że ludzie lubią takie agresywne formy reklamy? No właśnie. Sam ich nie lubisz. Co nie znaczy, że nie działają. Ale kiedy Twoje treści zaczną wpadać do spamu lub oznaczą Cię jako telemarketera – Twoja skuteczność zmaleje. A czasami dobre pozycjonowanie i influencer marketing potrafią zmienić proporcje walki o rynek. Tak zwany soft marketing pozwala dotrzeć do odpowiednich osób bez narzucającego się tonu. Przekonać ich bez naciskania. Budowanie swojej obecności w social mediach jest kluczowe. Dobrze prowadzone profile gwarantują szacunek i uznanie wśród Internatów. Którzy będą gotowi zapłacić za to, co dla nich robisz w Internecie. Trzeba tylko pamiętać żeby dostarczać wartość. Treści pożyteczne i innowacyjne. Ale prawda zawsze się obroni.

Eksperymentuj z reklamą. Nie wprowadzaj zbyt dużego zamieszania. Ludzie nie lubią kiedy zmienia się wizerunek co chwilę. Przyzwyczajają się do pewnych spraw. Daj im poczucie bezpieczeństwa. Zapewnij o swojej jakości, charakterystyce firmy, czy przekaż coś wartościowego. Nie traktuj reklamy jak wyrzuconych pieniędzy. Każda kampania zwiększa Twoje szanse na rynku. Bo nie każdy się reklamuje. Wielu ludziom szkoda na to pieniędzy. Nie wierzą w reklamę. A bez reklamy nie znajdziesz pierwszych klientów. Reklama powinna być prezentowana co jakiś czas. Tak, aby zapewniać o rozwoju firmy. Czasami wystarczy trochę wyobraźni i szczęścia i nasze reklamy dotrą do odpowiednich osób, które skorzystają z naszej oferty. Dlatego nie poddawaj się. Reklama działa. Tylko czasami trzeba trochę poczekać. Walcz o pozycję na rynku – korzystaj z reklamy!

Odpowiedz