loader image

ISTOTA I RODZAJE MARKETINGU

ISTOTA I RODZAJE MARKETINGU

Marketing składa się z elementów tworzących strukturę marketingu w przedsiębiorstwie. Są to: instrumenty marketingu, działania marketingowe, reguły marketingowe i badania marketingowe. Najbardziej popularną koncepcją kompozycji marketingowej jest tzw.”4p”, z ang. product, price, place, promotion. Marketing określany jest m.in., jako proces planowania i realizacji pomysłów urzeczywistniania koncepcji, ustalania cen, promocji, dystrybucji idei towarów i usług do kreowania wymiany, która realizuje cele jednostki i przedsiębiorstw. Rola marketingu obejmuje komunikację i znajomość rynku, analizę prowadzonych działań, przygotowanie i realizowanie konkretnych strategii. Marketing jest procesem społecznym, w którym grupy i jednostki otrzymują to, czego potrzebują poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę towarów i usług z innymi jednostkami i grupami. Marketing obejmuje działania polegające na rozpoznaniu i zaspokojeniu ludzkich potrzeb.

RODZAJE MARKETINGU:

Content marketing- skoncentrowany na tworzeniu, publikowaniu i dystrybucji treści dla docelowych odbiorców online.

Digital marketing- promocja marki w celu nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami za pomocą internetu i innych form komunikacji cyfrowej. Jako kanały marketingowe wykorzystuje e-mail, media społecznościowe, reklamę internetową oraz wiadomości tekstowe i multimedialne.

MARKETING AFILIACYJNY- jest zarabianiem pieniędzy dzięki promowaniu, polecaniu określonych produktów lub usług, np. instagramerzy, youtuberzy, itd.

Marketing szeptany- kreowanie internetowych opinii na temat produktów poprzez np. udzielanie rekomendacji na forach.

Net work marketing( marketing sieciowy)- model biznesowy związany ze sprzedażą produktów na zasadzie person-to-person. Osoby zajmujące się sprzedażą tworzą sieć niezależnych sprzedawców wynagradzanych na zasadzie prowizji, np. firmy Avon czy Oriflame.

Social media marketing- polega na zdobywaniu klientów i generowaniu ruchu internetowego poprzez media społecznościowe.

Influencer marketing- rodzaj marketingu w mediach społecznościowych, wykorzystujący rekomendacje i wzmianki o produktach od influencerów.

Marketing bezpośredni- to forma bezpośredniej komunikacji z klientem, np. wręczanie ulotek, wizyta w domu u potencjalnego odbiorcy produktów/usług.

Performance marketing- forma reklamy, w której kupujący płaci tylko wtedy, gdy osiągane są wymierne rezultaty.

Inbound marketing- działanie w internecie , polegające na przyciąganiu klientów poprzez tworzenie wartościowych treści, dopasowanych do ich potrzeb i zainteresowań.

Trade marketing- ma na celu zwiększenie popytu na poziomie hurtownika, detalisty lub dystrybutora, a nie na poziomie konsumenta.

E-mail marketing- marketing bezpośredni, w którym do komunikacji z klientami wykorzystywana jest poczta elektroniczna.

Marketing partyzancki- strategia używająca niekonwencjonalnych i tanich chwytów marketingowych, kontrowersyjnych i zwracających uwagę konsumentów.

Online marketing- wykorzystywanie kanałów internetowych do rozpowszechniania informacji o marce, produktach lub usługach firmy w celu dotarcia do potencjalnych klientów.

Real-time marketing- forma marketingu polegająca na reagowaniu na bieżące wydarzenia cieszące się popularnością i zainteresowaniem, np. społeczności internetowej czy opinii publicznej.

Każda firma planująca promocję swoich produktów i usług może wybrać jedną lub kilka strategii. Liczy się dotarcie do odpowiednich klientów i osiągnięcie zaplanowanych zysków.

Na tym kończę mój artykuł o Marketingu. Zapraszam do zapoznawania się z kolejnymi ciekawymi treściami, do czytania i zaglądania na naszego bloga. Czesława Kraśnianin.

Odpowiedz