Istnieje wiele form reklamy i oddziaływań na potencjalnego klienta. To dosyć skomplikowane, ale warto poznać je wszystkie. Jest ich ponad 20, ale omówię tylko niektóre. Więcej znajdziesz w materiałach na Udemy, czy w dobrych książkach o marketingu. Chodzi o formy manipulacji klientem.
Reakcja pozbawienia – gdy coś zabierasz, to klient chce to z powrotem. Chodzi o to, że ludzie nie lubią niczego tracić. Wstawiając zegar odliczający czas do zakończenia promocji działasz właśnie w tym systemie.
Nagroda i kara – można manipulować ludźmi poprzez odpowiednie kary i nagrody. Nagrodą może być cokolwiek wartościowego dla klienta. Kara to na przykład brak rabatu lub wyższa cena. Karą może być również jakaś cecha przedmiotu, oferty.
Lubienie – kiedy kogoś lubimy to łatwiej nam od tej osoby kupować. Lubić można na wiele sposobów. Najbardziej działa na nas kiedy ktoś napracuje się i robi coś dla nas. Wtedy działa reguła wzajemności.
Hejting – czasami hejt jest źródłem uwagi. To prowadzi do transakcji i ogólnej pozycji społecznej osoby hejtowanej. Chodzi mi oczywiście o zwracanie uwagi. To często stosują politycy.
Unikanie niespójności – jeśli coś nie pasuje do naszego wyobrażenia to naginamy rzeczywistość. Wypełniamy kropki w jakiejś układance poprzez dopisywanie historii do jakiegoś tematu.
Dowód społeczny – bardzo popularna metoda. Kiedy wiele osób lubi coś, dołączamy. Dlatego tak trudno być popularnym. Trzeba przygotować się na hejting.
Autorytety – czyli osoby, które szanujemy za wiedzę i osiągnięcia. Kiedy autorytet coś mówi, wtedy słuchamy. Tak samo kupujemy od lekarzy, osób z wysokim statusem społecznym.
Źle wyważona dostępność – rzeczy niedostępne są bardziej atrakcyjne. To działa też w relacjach damsko-męskich, ale nie zawsze.
Odpowiedz