loader image

Konkretny materiał o reklamie

Konkretny materiał o reklamie

Konkretny materiał o reklamie

Zawsze chciałem napisać coś swojego o reklamie. To ciekawy temat i zmienia się z każdą dekadą. Sporo o tym czytałem, więc będzie praktycznie i teoretycznie. Wejście social mediów robi wielki szum. Jednak nawet ulotki mają swój czas! Do dzieła… Reklama zmusza nas do kupowania tego, co marketer chce nam sprzedać. Z doświadczenia wiem, że energia sprzedawcy, jego doświadczenie sprawia, że towar ląduje w naszym koszyku. A jak jest w Internecie? Czy tutaj również tak łatwo sprzedać?

Historia reklamy

Kiedy pojawiła się pierwsza reklama? Już w starożytności. Ludzie wykrzykiwali zachwalając produkty i pisali kamienne szyldy karczmy. Ta reklama miała niewiele wspólnego z tym co dzieje się dzisiaj. Teraz jesteśmy zasypywani tysiącami przekazów każdego dnia. Naszym zadaniem jest zidentyfikowanie tych właściwych. Często złościmy się, jeśli ktoś wciska nam towar. Znam to z doświadczenia. Ale z drugiej strony nie jest wesoło. Konkurencji pełno. Mnóstwo kombinacji towarów i usług. Jak wybrać właściwie? Jak sprzedać osiągając sukces? Na te pytania postaram się dzisiaj odpowiedzieć. Oczywiście o reklamie można napisać bardzo dużo. Ja przejdę przez temat dosyć ogólnie. Ale można się spodziewać kolejnych postów. Będzie konkretnie!

Rewolucja internetowa zmieniła sposób patrzenia na towary. Porównywarki cen sprawiły, że łatwo kupić najtaniej. Serwisy takie jak Allegro, czy Amazon w Polsce robią wielkie zamieszanie. Szczególnie ten ostatni. Wchodząc dał nowe możliwości. Sprzedać coś jest trudno, ale również można wykorzystać wiele narzędzi w tym celu. Dlatego trudno powiedzieć jaki jest aktualny klimat. Czy Internet daje nam przewagę, a może utrudnia sprawę? Można patrzeć z wielu perspektyw. Na pewno bez internetu byłoby trudniej cokolwiek kupić. Teraz jest tego tyle, że sprzedając towar mamy trudne zadanie. Szczególnie bez dużych kapitałów na reklamy.

Prawda o reklamie

To, że mamy pieniądze nie oznacza, że uda nam się od razu wszystko sprzedać. Doświadczenie zbierane przez lata handlu, świadczenia usług, czy prezentowania produktów udowadnia, że bez kapitału jest ciężko. Ale nawet kiedy jest duży – stworzenie odpowiedniego komunikatu i strategii marki jest ciężką sprawą dla żółtodzioba. Branding, czyli wszystko to, co kojarzymy z reklamą to taki piękny strój, który ubiera marka. Jest kolorowy, często podobny do innych marek. Ale ta marka, która się wyróżni w sposób inteligentny wygrywa wyścig! Czasami mała kampania może zmienić biznes. A zdarzają się duże kampanie, które nie prowadzą do niczego dobrego. Wręcz szkodzą firmie i jej pracownikom.

Jakie jest moje doświadczenie? Czytałem wiele książek – można wymienić takie “marki” jak Ogilvy, Kotler. Książki typu “Marketing Internetowy” Jon Reed, czy “Web 2.0” autora O’Reilly – Amy Shuen. Co mogę polecić? Warto czytać o reklamie. Historia reklamy może nas wiele nauczyć. Jest mnóstwo książek na ten temat i ciekawych autorów. Takich jak Seth Godin. Blogi są pełne treści, trzeba tylko znaleźć czas i rozwijać się intensywnie. Bo reklama to duże wyzwanie. Wydawnictwo Helion dostarcza wielu ciekawych książek. Jest też strefa szkoleń, audiobooków, które uczą nas pisać treści i docierać w odpowiedni sposób do klienta.

Jednak najważniejsze jest trenowanie. Prowadzenie biznesu to najlepszy nauczyciel. Poznajemy wtedy czym jest koszt i zysk. Nasze reklamy udają się lub nie. Jedna kampania nauczy nas więcej, niż wiele książek. Ale to wszystko pędzi do przodu jak oszalałe! Jaki będzie świat za 20 lat? Co będzie z reklamą? Czy będziemy podłączeni do komputerów? Okulary Google – VR mogą pokazywać w jakim kierunku to zmierza. Stajemy się robotami, czy nam się to podoba, czy nie. Coraz więcej treści pisanych na coraz większej liczbie kanałów Instagram, Facebook. Filmy na Youtube, gdzie każdy może być gwiazdą i budować zasięgi. Tego kiedyś nie było i trudno taki świat sobie wyobrazić, a co dopiero w nim żyć. W pewnym sensie było łatwiej. Ale czy Internet blokuje nam zasięgi..? Coraz trudniej wybić się w Internecie. Chociaż ludzie próbują w różny sposób dotrzeć ze swoim przekazem. Jeden film potrafi zmienić świat.

Pierwsze kroki w biznesie

Moje pierwsze kroki w biznesie były nieśmiałe. Wydawałem mało i zazwyczaj całkowicie nie trafiałem. Po jakimś czasie zrozumiałem, że trzeba się bardziej postarać. Internet rośnie – to dobrze i źle. Prowadzenie kanału na mediach społecznościowych nie jest trudne. Wymaga tylko nauczenia się pewnych zasad. Trzeba być człowiekiem, a jednocześnie oferować coś nowego, świeżego. Ludzie chcą się dowiadywać nowych rzeczy. Czekają na nasze treści. Pisanie jako copywriter uczy bardzo wiele. Szczególnie o marketingu. Każdy temat można zrobić na wiele sposobów. Z czasem uczymy się co działa, a co nie. To tak jak w każdej innej pracy. Na początku nic nie wiemy, a z czasem stajemy się ekspertem. Czy ja jestem ekspertem reklamy? Trudno powiedzieć. Chcę napisać to, co wiem. Może Cię zainspirować. Dać światło, abyś się nie zgubił w wielkim świecie kampanii i oblicza ludzi.

Ile pieniędzy wtopiłem w reklamę? Stosunkowo niewiele, ale też dla mnie dużo. Bo każda strata zawsze boli bardziej, niż potencjalny zysk. Były to reklamy wielu typów. Od promowania na Facebooku, gdzie mnie zablokowali. Po kampanie Google Ads, banery, gazety, ulotki i wiele innych możliwości. Każda ma dobre i złe strony. Ale koszt jest wysoki. Reklama kosztuje i trzeba to zrozumieć. Bez reklamy jest bardzo ciężko, a z reklamą niewiele lepiej. Nauczyłem się, że kierowanie przekazu do odpowiedniej grupy i różne nagłówki mogą zupełnie odmienić losy. Prowadzenie strony www to przede wszystkim analityka i tutaj przychodzi z pomocą Google Analytics, gdzie obserwujemy co dzieje się na naszej stronie. Ale to tylko jedno z wielu narzędzi. Na pewno nie znam się na wszystkim, ale mogę powiedzieć, że warto obserwować swoje efekty kampanii.

Mała kampania?

Każda kampania kosztuje i jest szansą na sukces. To trochę jak loteria na początku naszej drogi. Ale później można pewne rzeczy przewidywać. Budować odpowiednie slogany, nazwy, nagłówki. Bo wszystko ma znaczenie w naszym zabieganym świecie. Ludzie chcą się dowiedzieć, chcą się rozwijać. Chociaż nie wszyscy w tym samym stopniu i w ten sam sposób. Trzeba wybrać odpowiednią cenę, a to nie jest łatwe. Można się porównywać z innymi, ale co jeśli produkt jest nowy? Jak go wycenić? Warto brać pod uwagę koszty materiałów i pracy jaka jest wymagana do powstania tych dzieł. Ale są też ankiety, badania. To one sprawiają, że wiemy co tak naprawdę mamy do zaoferowania. Ludzie są ludźmi i czasami trudno im coś wytłumaczyć. Nie wierzą we wszystko co widzą. Niestety świat nie jest idealny. A marketing często jest kojarzony z nachalną reklamą zdesperowanych przedsiębiorców.

Nie marnuj pieniędzy na błędne kampanie! Skończ z tym! Zleć to osobie, która cokolwiek wie i może poprawiać przekaz. Bo czasami jeden kolor, jedno słowo, jeden gest, czy jeden artykuł może zmienić świat. To nie jest łatwe, ale możliwe. Wszystko wymaga pracy. Twoje pierwsze kampanie będą prawdopodobnie porażką. Bo każdemu się wydaje, że wie wszystko o marketingu. Ale zrobić dobrą kampanię jest trudno…

Porady na początek

Co mogę poradzić na początek? Przede wszystkim czytaj, wchłaniaj wiedzę. A później eksperymentuj na małych budżetach. Nie skacz od razu na główkę, bo możesz sobie zrobić kuku. Naucz się najpierw najprostszych rzeczy. Zasad reklamy. Bo reklamę można zrozumieć. Trzeba tylko próbować. No i odnosić sukcesy po ciężkiej przeprawie. W tej dziedzinie jest wiele tajemnic. Jedną z nich jest fakt, że teraz w wielkich firmach bada się wszystko, a reklama stała się czymś ważnym. Jeszcze raz piszę – ta sama kampania lekko zmodyfikowana może odnieść zupełnie inny efekt. To wymaga czasu i pracy. Aby tworzyć skuteczne materiały. Nie uważam się za największego eksperta na naszej Ziemi. pewnych spraw nie rozumiem. Nie wszystko potrafię ogarnąć. Ale doświadczeń nie da się oszukać. Prawa tego świata są jasne. Ćwicz, ćwicz aż osiągniesz wielki sukces. To jedyna droga. Jest ciężka, brudna i często śmierdzi.

Co mogę zdradzić, jakie sekrety reklamy? Budowanie persony, czy burze mózgów to podstawa. Jeśli kierujesz przekaz do wszystkich – trafiasz do nikogo. Kiedyś myślałem, że w tych książkach piszą brednie. Że jestem taki mądry! Trochę pokory, młody człowieku. Wszystko wymaga praca i taka jest rzeczywistość. Nawet kariera w reklamie zaczyna się od edukacji. Niczego nie przyspieszysz. To wymaga czasu i wielu eksperymentów, badań i doświadczeń.

Narzędzia do reklamy

Ale to nie koniec opowieści o reklamie. Chcę powiedzieć więcej na temat metod reklamy i narzędzi. Mamy dostęp do brand24, czyli obserwacji naszych klientów i ich przekazów. Ta platforma umożliwia reagowanie na reklamacje, czy komentarze naszych użytkowników. Z całego Internetu można wyłuskać te kilkanaście opinii i odpowiedzieć na wątpliwości naszych klientów. Drugie narzędzie – Canva. Czyli projektowanie dla biznesu. Nie tylko wizytówki, czy banery, ale cały branding biznesowy.

Stworzenie dobrej wizytówki – zarówno strony www jak i wizytówki fizycznej, wymaga wiele pracy. Taka mała karteczka prezentuje kim jesteśmy. Trzeba to zrobić z głową. Napisać nasze stanowisko, kontakt, logo, dodać zdjęcie, czy stworzyć kolorystykę firmową. O tym będzie więcej. Samo stworzenie logo to wielkie wyzwanie i nic dziwnego, że ceny wahają się od 50 zł do 50 000 zł. To zależy od wymagań klienta. Stworzone logo służy nam przez lata. Nie może kojarzyć się z czymś przykrym. Trzeba to zbadać, aby nasza nazwa nie obrażała nikogo i nie była po prostu żałośnie śmieszna. Odpowiedni format, kolor, wielkość, wzór.

Coś na temat zastrzegania marki. Czyli o patentach i podobnych. Warto zbadać rynek zanim wystawimy swoje logo na odbiór zewnętrzny. Bo w firmie wszystko jest fajnie, ale to klient ocenia ostatecznie. A klienci są złośliwi, chciwi i nie mają poczucia humoru. Nasze logo musi robić odpowiednie wrażenie. Dla przykładu moje logo – gwiazda i nazwa Grodzki Studio powstało po wielu latach prób i podejść. Były inne nazwy. Były inne wzory. Dopiero to logo sprawiło, że powiedziałem “świetne”. Ale praca nad nim trwała przez lata. Czy ktoś to doceni? Dobrze, że są jakieś ścieżki prowadzące do Grodzki Studio. Ale autostrady nie buduje się szybko.

Jak reklama się ceni?

  • Za pakiet wizytówek zapłacimy 50-200 zł. W zależności od firmy i gramatury.
  • Pozycjonowanie strony to koszt od 100 zł do kilkunastu tysięcy i więcej na miesiąc!
  • Koszt gadżetów reklamowych i papieru firmowego to parę tysięcy
  • Wykonanie strony www to cena od 100 zł do 100 000 zł w zależności od budżetu i oczekiwań klienta
  • Ulotki podobnie jak wizytówki, chociaż większe formaty cenią się lepiej – ostatnio właśnie takie zamówiłem i zapłaciłem ponad 100 zł za 50 ulotek
  • Baner reklamowy u sąsiada – to koszt parę stów miesięcznie + wykonanie szyldu
  • Panele led – to koszt kilkaset złotych i więcej, w zależności od wielkości i możliwości panelu (czyli efekt widoczny w nocy)
  • Potykacz – kupiłem taki za około 150 zł, widziało go wiele osób, ale zapytało bardzo mało
  • Stoisko reklamowe z logo i kieszeniami na produkty oraz szyldem – takie stoisko kosztuje około 500 – 5000 zł i więcej, w zależności od oczekiwań i wielkości. Moje zniszczyło się przez wiatr. Dlatego uważaj, gdzie je stawiasz. U nas często wieje, więc lepiej stoisko postawić w pomieszczeniu i tam robić prezentacje. Chyba, że ustawisz wszystko bez szyldu z samym logo i obciążysz odpowiednio.
  • Kampania Google Ads – od kilkuset złotych do kilkuset tysięcy złotych
  • Facebook Ads – bardzo opłacalne i dokładna grupa docelowa, ale niestety Facebook jest skostniały i mogą usunąć konto z byle powodu
  • Jest tego więcej – form reklamy jest bardzo dużo. Napisz w komentarzu o czym zapomniałem.
  • Reklama w telewizji lub radio – tutaj trzeba szykować grube tysiące, szczególnie w telewizji.
  • Reklama w gazecie – dobry pomysł na regionalny biznes, reklama na okładce (mały baner) to koszt parę stów i więcej. Reklama w ogłoszeniach jest bardzo tania, ale też mało widoczna. Bardzo dobrym pomysłem są artykuły sponsorowane, bo potrafią zdziałać cuda i nie są takie nachalne, to kompromis.
  • Influencer marketing – czyli polecanie naszej firmy przez znane osoby z Internetu, a nawet te mniej znane. Wydajemy kilkaset złotych miesięcznie i mamy realne efekty. Polecam Reach a Blogger.

Kampanie łączone

Łączenie kampanii potrafi zrobić wielki efekt. Jeśli klient widzi przekaz kilka razy – to łatwiej Ci zaufa. Jedna reklama to często za mało, by zrobić wrażenie na kliencie. Dlatego nawet znane marki reklamują się ciągle, aby nie wypaść z obiegu. Stąd tyle reklam. To, co drogie jest traktowane z szacunkiem – czasami. Dlatego zachęcam do pokory. Bo nawet duży przekaz, napompowana kampania może przegrać z konkurencją, czy po prostu być źle zaprojektowana.

Warto prezentować się w Internecie, bo nie kosztuje to bardzo dużo. Utrzymanie strony i serwer to koszt około 300 zł rocznie. Koszt strony parę tysięcy i pozycjonowanie = 5 000 zł i mamy własne miejsce w sieci. W zależności od branży może odnieść różne efekty. Często strona www generuje dużo spamu i powoduje, że klienci z niej uciekają. Tak już po prostu jest. Trudno o dobry projekt. A taki dużo kosztuje. Ale warto być w Internecie – jeśli nas nie stać; przynajmniej na Facebook. Bo prowadzenie fanpage kosztuje podobnie, ale mamy treści i szacunek widza. Prowadzenie własnego bloga oczywiście może dać ten sam efekt, ale trzeba dbać o swoją grupę docelową i dobrze pisać. Co nie przychodzi łatwo na początku.

Dział marketingu w firmie

Warto zatrudnić odpowiedniego człowieka od marketingu, kiedy mamy pieniądze. Bo robienie reklamy na dziko kończy się często porażką. Mam kilka lat doświadczenia w marketingu, ale ciągle jestem pokorny i próbuję się nauczyć więcej. Nie będziesz w biznesie ekspertem od wszystkiego. Dlatego duże firmy zatrudniają tyle pracowników. Odpowiednie teksty, czy stylowa reklama zapada w pamięć na dekady. Ale to wymaga czasu i cierpliwości. A przede wszystkim budżetu i dobrego człowieka do obsługi, a nawet grupy.

Muzyka i wideo do reklamy naszych ofert. Tutaj można skorzystać z gotowych szablonów i programów w sieci. Stworzenie ciekawej prezentacji jest ciekawą formą. Szczególnie na naszej stronie, gdzie sprawia dobre wrażenie. To tanie i skuteczne, ale trzeba znać język angielski i mieć wyczucie formy. Czyli skutecznie komunikować się przez komputer.

Dobry tekst może sprawić, że zostaniemy sławni. Wszystko można wypracować. Trzeba poświęcić czas i wiele bezsennych nocy, ale ciągle warto. Prowadzenie bloga i fanpage, czy Instagrama to bardzo dobry pomysł, jeśli mamy chociaż trochę oleju w głowie. Że tak powiem… Bo bez przygotowania nasze komunikaty będą słabe i nieskuteczne. Doświadczony social media ninja taki jak ja – potrafi osiągać sukcesy.

Jak duży budżet warto zaangażować w reklamę? Ja polecam około 25% na początek i zależnie od możliwości. Warto robić kampanie łączone i komunikować jasny sygnał do klienta. Nie warto robić wielu przekazów. Skupmy się na jednym i zróbmy to dobrze. Nasza reklama może być zapamiętana na długo. Jeśli zrobimy to dobrze!

Odpowiedz